WSJ Editors Talk Murdoch

Four years after being taken over, Journal reporters and editors feel separate and distinct from News Corp.

Wendi Murdoch sits behind James Murdoch and Rupert Murdoch

Four years ago, as Rupert Murdoch’s News Corp. began its takeover of Dow Jones, there was unrest in The Wall Street Journal newsroom. There were letter-writing campaigns to the Bancrofts, the family that owned Dow Jones; Journal-ists voiced objections, and some quit.


These days, for the first time since Murdoch bought the paper, with the News International phone-hacking scandal spreading at a rapid clip, the newsroom has seen its parent company’s name splashed in papers across the globe every day.


So how do Journal reporters and editors feel now?


“We allowed ourselves to think for three or four years that, sure, we’re part of News Corp., but we’re separate and distinct from News Corp.,” said one Journal newsroom source. “The scandal obviously underscored the notion that we’re very much in the same corporate camp as Fox News, The Sun and The News of the World and some of the other publications that maybe we don’t want to be associated with.”


“I feel a distance from being apart of News Corp. even though we’re in the same building and we have to walk by Fox News and The New York Post and all that to get to work,” said another Journal reporter. “But [when Dow Jones chief executive officer Les Hinton resigned], it was just a moment of feeling like the slime gets on all of us.”


Nevertheless, there hasn’t been any sort of uproar in the newsroom. It has been surprisingly quiet. No one has quit; no one is protesting coverage; there haven’t been any letters spread throughout the newsroom objecting to the breathless unsigned editorial in the Journal published on Monday that aggressively defended Rupert Murdoch.


On Tuesday, as Rupert and James Murdoch testified before a British Parliamentary committee, the worst anyone could say is that it was a distraction. If anything, Journal-ists are a bit defensive about how some people are dragging the paper into the scandal.


“You find yourself in a very weird position espousing pro-Murdoch sentiment,” said one Journal reporter.


“You’re also in the eye-opening position of seeing how rabid the coverage is. It has felt very over-the-top.”


“We still do the best we can, we still do things the way we did before 2007,” said a newsroom source. “The idea that we’ve been infected with populist sentiment with the News Corp. machine — I don’t think that’s fair.”


“We haven’t talked about the [Journal] editorial that much,” said another reporter. “We were just talking about what bulls--t that Nocera column was.”


In Saturday’s New York Times, op-ed columnist Joe Nocera came down hard on the Journal, scoffing at the idea that the paper could maintain editorial independence under Murdoch. To make things worse, he wrote, the Journal has begun to function as a shill for business interests and the Republican Party line. He pointed to the Journal’s coverage of its own parent company’s scandal as evidence. An interview published in the paper on Friday with Murdoch “might as well have been dictated by the News Corporation public relations department,” Nocera wrote.


He also wrote: “The dwindling handful of great journalists who remain at the paper — Mark Maremont, Alan Murray and Alix Freedman among them — must be hanging their heads in shame.”


Murray, the deputy managing editor, said he felt no such shame.


“I’m not defending anything that happened at the News of the World,” Murray e-mailed to WWD. “But yes, we do feel we are suffering from guilt by association. My feeling, and that of many here, is that this is in many ways a better paper than it was four years ago, and Rupert Murdoch and Les Hinton both deserve great credit for investing in us and supporting and encouraging good journalism here.”


Maremont and Freedman didn’t respond to requests for comment.


Other Journal newsroom staffers agreed with Murray, though.


“Nocera thought that was kowtowing, and I think Rupert was sort of hanging himself with his own words,” said a newsroom source of the Journal’s interview with the News Corp. chairman. “I thought it was a good piece of journalism, and he thought it was a bad piece of journalism.”


The most serious complaint from the paper’s newsroom seems to be aimed toward the Journal editorial on Monday — “The Schadenfreude is so thick you can’t cut it with a chainsaw,” read one part, describing coverage of News Corp. — but sources said that was par for the course, since the newsroom often has objections to Paul Gigot’s editorial page. (Gigot declined to comment.)


There have been some reporting challenges, too.


“All my sources want to talk about is this,” said one reporter of the scandal.


“Every one of my sources calls up and says, ‘Are you hacking my phone?’” said another.


  • 1
  • 2
Next »
load comments


Sign in using your Facebook or Twitter account, or simply type your comment below as a guest by entering your email and name. Your email address will not be shared. Please note that WWD reserves the right to remove profane, distasteful or otherwise inappropriate language.
News from WWD

Sign upSign up for WWD and FN newsletters to receive daily headlines, breaking news alerts and weekly industry wrap-ups.

getIsArchiveOnly= hasAccess=false hasArchiveAccess=false